tirsdag den 19. februar 2013

Cookie (uden mel og smør) med havsalt og chokolade



Jeg lavede disse cookies en dag, hvor jeg havde lyst til lidt sødt, men ikke gad handle ind. Jeg havde alt på lager på nær de hypede raw cacao nibs. Så jeg tilsatte bare tilsvarende almindelig chokolade til disse cookies.
Original opskriften er fundet hos den skønne blog Chocolat, som ofte giver inspiration til søde sager.

Opskriften giver ca. 6 velsmagende cookies, perfekt til 2 pers. en hyggelig eftermiddag.

Cookies med havsalt og chokolade (6 stk)
  • 80 g mandler
  • 60 g sukker
  • 1/2 tsk bagepulver
  • 1/4 tsk vaniljepulver
  • knivspids havsalt (plus lidt mere til pynt)
  • 1 lille æg
  • 50 g mørk chokolade
  • 30 hasselnødder


  1. Smut mandlerne og blend dem til fint mandelmel
  2. Bland mandelmel, vaniljepulver, sukker, salt og bagepulver sammen i en skål
  3. Hæld ægget i og bland til du har en jævn masse. 
  4. Det hakkede chokolade og hasselnødder vendes i dejen. 
  5. Dejen fordeles med god mellemrum på en bageplade og bages ved 175 grader i ca. 15 min til de er lysebrune. 
  6. Tag dem ud af ovnen,  drys med lidt havsalt og lad dem køle af på en rist. Nydes når de er afkølet (hvis du kan vente så længe) Velbekomme! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar