onsdag den 20. februar 2013

Cheesecake med Oreos, hvid chokolade og lime

Så er der en ny yndlings cheesecake på bloggen. Det smager så simpelthen fantastisk. Ja, det er for sjov at kagen hedder "A piece of heaven - cake". 
Opskriften er set hos min kage-opskrifts-pusher Copenhagencakes.
Det sure fra lime (skal + saft) går rigtig godt sammen med den super søde hvide chokolade og Oreos. 
Det bliver komplimenteret godt af det friske fra cremefraiche og mascarpone. 
Jeg lavede den til min fødselsdagsfest og alle pigerne var svært begejstret. Som en sidste bonus, så skal denne kage laves dagen inden den serveres. Så på selve dagen skal den bare ud af køleskabet og nydes i godt selskab. 
Jamen, behøver jeg sige mere end.....sæt i gang! 

A piece of heaven cake (10 pers) 

Passer til en springform på 23-24 cm
  • 300 g hvid chokolade
  • 2 ruller Oreos
  • 40 g smeltet smør
  • 4 past. æggeblommer
  • 3 spsk flormelis
  • 250 g mascarpone/ neutral flødeost
  • 200 g cremefraiche 18 %
  • 2 stk øko lime, skal og saft heraf. 
  • 1,5 dl piskefløde
Lime sirup
  • 1 dl sukker 
  • 1 dl limesaft
  1. Den hvide chokolade smeltes langsomt over vandbad ved svag varme. Når den er smeltet stilles den til side til langsom afkøling. 
  2. Oreos'ne knuses og blandes med det smeltede smør. Jeg kørte Oreos'ne i min minihakker til det var mellemfint hakket. 
  3. Æggeblommer hældes i en skål og blandes med flormelis. Der piskes i massen til den er lysere og skummende. Der røres mascarpone, cremefraiche, lime og limeskal i. 
  4. Fløden piskes til skum i en skål for sig og vendes i mascarpone massen. 
  5. Vend den afkølede smeltede hvide chokolade i og der røres til det hele er blandet sammen. Hvis chokolade stadig er varm, når det vendes i, så vil det klumpe. Så hav tålmodighed!
  6. Den samlede masse hældes ud over Oreo-bunden og kagen stilles på køl natten over. 
  7. Dagen efter laves lime siruppen. Limesaft og sukker hældes i en gryde. Det bringes til at koge og skal derefter småsimre i 4-5 min ved laveste varme. (Måske lidt længere). Dette hældes ud over cheesecake'en og kagen stilles tilbage på køl et par timer endnu inden den serveres. Det ender med at danne et syrligt blankt lag ovenpå kagen. 
  8. Efter et par timer på køl er den klar til servering. Velbekomme!

2 kommentarer:

  1. Uuuhm, det ser godt ud - elsker lime i cheesecake!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første gang jeg prøver det, men bestemt ikke sidste gang. Det er ikke til at se på billedet, med det ser også flot ud med små grønne stykker i den hvide kage.

      Slet